Når en virksomhed ønsker at implementere en ESG handlingsplan i en SMV, er det ofte af tre grunde:
Når virksomheden erkender hvilken af de tre initiatorer til ESG implementering der er, kan der identificeres et minimum forløb der ender i det resultat virksomheden ønsker. Det er f.eks.:
Der er utroligt mange facetter af begrebet bæredygtighed og ESG. Derfor er det vigtigt at man har os med på sidelinjen inden der bliver truffet beslutning om retning og mål. For der er mange veje til målet!
Filosofien bag er ganske enkel. Bæredygtighed handler i første omgang om at finde ud af, hvor man som virksomhed befinder sig på E og S og G. For at kunne det er man nødt til at foretage målinger og have dokumenterede metoder.
Når det er på plads kan men rapportere, hvor man er til omverdenen (kunder, myndigheder, leverandører, medarbejdere). Det er dog vigtigt hvordan og hvornår man kommunikerer. Der er ret strikse regler på området.
Desuden kan man reducere eller forbedre sit aftryk eller processer. Det kan man f.eks. gøre ved at tilmelde sig bindende reduktionsmål f.eks. SBTI (science based target initiative) eller andre lignende organisationer. Igen er det en større jungle man skal igennem.
Med sig i projekterne er der Henrik og Simone, som begge har været med i implementeringen af flere af løsningerne. Deres viden, erfaring og utrættelige arbejdsindsats er en af hjørnestenen i at virksomhederne opnår succes med implementeringen.
I de projekter der er i gang og gennemført er der blevet samarbejdet med andre dygtige virksomheder, specielt på certificeringen af ISO og LCA beregninger. Disse gennemprøvede samarbejder er naturligvis en del af den ydelse og implementering der foretages.
Skulle man sætte det på formel, kunne det se sådan ud:
Samarbejde
ESG plan, ESG strategi, ESG implementering, bærdygtigheds agenda m.m.m. Kært barn har mange navne! En ESG implementering kommer ikke af sig selv. Man skal som virksomhed være klar på at bruge både mange penge og mange ressourcer i timer før man er på plads. Der er medarbejdere og ledere der skal ændre på den måde de tidligere har ageret på, så man skal have omstillingsparate medarbejdere for at det kan lykkedes. Det giver så til gengæld en masse fordele for de virksomheder der gør det. Her er nogle af de fordele vi har observeret
Der bliver virkeligt ryddet op i ”penalhuset”.
Det giver et ekstra ”kick” til medarbejderstaben at nu skal de altså se at komme op på lakridserne, for nu sker der forandringer. Det giver også mulighed for at vinde nye kunder, hvis man er foran sine nuværende konkurrenter.
ESG:SMV ønsker ikke at placere sig som virksomhedens eksterne ESG afdeling. Formålet med samarbejdet er at din virksomhed får bæredygtighed forankret i virksomheden så det er muligt selv at tage stilling til – og udvikle ESG kompetencer og værktøjer.
Når vi afslutter samarbejdet er din virksomhed helt klar og kan selv fortsætte ”ESG-rejsen” for det stopper aldrig!
Pris
Det er næsten umuligt at give en fast pris på et udefineret projekt. Derfor skal projektet først defineres ret præcist. Derefter kan der gives et overslag på hvor meget det kommer til at koste.
Det kan også være at der skal søges offentlige midler, til at komme godt i gang.
Den mindste løsning vi har udført kostede 25.000 DKK.
Den største opgave vi har løst kostede 550.000 DKK
Men igen hvad er det for en opgave, og hvilket arbejde skal der udføres?
Det du skal vide er, at vi kan tage dig hele vejen på din ESG rejse. Vi har prøvet det før og vi kender alle de forkerte veje til målet, så dem behøver du ikke at træde.
Vi kommer gerne ud til dig og fortæller om hvordan vi samarbejder og løser opgaver.
Du kan også komme til os og se med egne øjne hvordan vi har implementeret ESG i andre virksomheder.
Uanset hvad du ønsker, starter det med en kontakt.